MDED propune modificări la Codul fiscal și Legea nr. 287/2017
16.05.2025

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED) propune un șir de modificări la Codul fiscal, inclusiv anularea Dării de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (Forma TFD 19), precum și eliminarea obligației de calculare și raportare a respectivei taxe de către subiecții impunerii. În opinia autorilor, necesitatea menținerii acestei dări de seamă este una nefundamentată, având în vedere modul în care aceasta taxă este colectată/administrată.

 

Prevederea este inclusă în proiectul de lege propus pentru consultări publice de MDED.

 

Astfel, de rând cu modificările la Titlul IX capitolul 3 din Codul fiscal1, obligația de informare a autorității fiscale despre deschiderea conturilor în străinătate poate fi transferată de la persoanele juridice și cele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător sau practică activitate profesională licenţiată ori autorizată către BNM (modificările propuse la alin. (5) art. 167 din CF).

 

În cazul deschiderii contului bancar în străinătate, în termen de 15 zile de la data deschiderii acestuia, Banca Națională a Moldovei în temeiul notificării dreptului de deschiderea a contului bancar în străinătate comunică Serviciului Fiscal de Stat faptul şi datele corespunzătoare. Drept confirmare a înregistrării contului, Serviciul Fiscal de Stat eliberează contribuabilului, în termen de 3 zile, un certificat de confirmare.

 

De asemenea, prin același proiect sunt propuse completări la art. 12 al Legii nr. 287/2017. Potrivit acestora:

emiterea mai multor documente primare pentru unele şi aceleaşi operaţiuni se interzice, cu excepţia cazurilor în care această obligație este prevăzută de alte acte normative sau de contractul încheiat între părți.

 

Potrivit notei proiectului, completarea articolului prenotat cu alin. (4) are drept scop includerea normelor exprese menite să clarifice necesitatea întocmirii actului de prestări servicii, deoarece acesta, în cadrul controalelor de stat, este privit ca unul din documentele obligatorii de care trebuie să dispună contribuabilul. În opinia autorilor, actul de primire-predare dublează informația reflectată în factura fiscală, fiind propusă completarea Legii nr. 287/2018 cu prevederi care să impună pregătirea actului de primire-predare doar în cazul în care sunt solicitate de beneficiar conform condițiilor contractuale sau emiterea acestora este impusa de alte norme2.

 

Menționăm, completarea este propusă la art. 12 din Legea nr. 287/2018, care reglementează întocmirea documentelor cu regim special, Totodată, în Nomenclatorul formularelor tipizate de documente primare cu regim special3 actul de primire-predare nu se regăsește, iar cazurile de perfectare obligatorie a actului respectiv sunt expres reglementate de Codul civil. În contextul aceleiași propuneri amintim că prin acest proiect, de asemenea elaborat de MDED, se propune reincluderea în lista formularelor de documente primare cu regim special a avizului de însoțire a mărfii, în baza acestuia se eliberează factura fiscală.

 

Propunerile și obiecțiile părților interesate pot fi prezentate până la 26 mai 2025.  Potrivit proiectului, prevederile acestuia urmează a fi puse în aplicare din 1 iunie 2025.

_______________________________________________

1 Art. 341 alin. (1); transferul alin. (3) și (4) ale art. 342 drept alin. (12) și (13) ale art. 341; abrogarea art. 342 din Codul fiscal.

 

2 Recomandăm să citiți articolul Perfectarea actului de predare-primire: obligaţie sau opţiune.

 

3 Aprobat prin HG nr. 294/1998.