ZEL: proceduri clare de încetare a activității
18.07.2025

Regulamentul privind încetarea activității zonelor economice libere1, publicat în MO din 17 iulie, stabilește proceduri distincte pentru fiecare motiv de încheiere a funcționării ZEL – fie expirarea termenului pentru care a fost creată, fie înainte de acest termen (lipsa activității economice de cel puțin doi ani consecutivi, încălcarea gravă sau repetată a legislației, imposibilitatea administrării eficiente).

 

Documentul a fost aprobat în scopul eliminării vidului legislativ. Până la momentul de față mecanismul de încetare a activității respectivelor zone nu era reglementat, ceea ce provoca incertitudini legate de drepturile și obligațiile patrimoniale ale rezidenților, protecția investițiilor, regimul vamal aplicabil, gestionarea terenurilor publice, asigurarea continuității activității etc.

 

Indiferent de motuvul încetării activității ZEL,  Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării  va constitui organe de lucru, care vor elabora, coordona și monitoriza procesul (inclusiv procedura de retragere a regimurilor fiscal și vamal aplicabile). Etapele  lichidării, întocmirea bilanțului de lichidare, modul de stingere a obligațiilor financiare și de recuperare a creanțelor, de prezentare a raportului final etc. sunt  expuse Regulament.

 

Un capitol separat reglementează situația juridică și patrimonială a terenurilor și infrastructurii utilizate de rezidenți ZEL.  Astfel, terenurile proprietate publică, atribuite temporar în folosință rezidenților prin contracte încheiate cu administrația zonei, urmează a fi restituie autorității publice competente. În cazul în care rezidenții intenționează să continue utilizarea terenurilor aferente construcțiilor sau altor bunuri imobile aflate în proprietatea lor, aceștia vor încheia contracte directe de locațiune sau de superficie cu autoritatea publică competentă (centrală sau locală).

 

Totodată,  dacă rezidenții au edificat din mijloace proprii bunuri imobile pe terenuri proprietate publică,  se vor aplica prevederile Codului civil și ale contractelor încheiate cu administrația ZEL.

 

Potrivit proiectului, în vederea facilitării tranziției către regimul juridic general stabilit (inclusiv identificarea soluțiilor privind relocarea activității sau integrarea în alte platforme industriale), MDED va acorda rezidenților suport consultativ.

 

Regulamentul a intrat în vigoare la data publicării.

___________________________________________

1 Aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 443/2025.