Achizițiile publice. Reglementarea procedurii de restituire a taxei de stat pentru examinarea contestației
30.07.2025

Până la data de 4 august 2025 Ministerul Finanțelor acceptă propunerile părților interesate pentru operarea modificărilor la Hotărârea Guvernului nr. 235/2017, prin care a fost aprobat Regulamentul privind stingerea obligației fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor bănești.

 

Amintim, acesta reglementează procedura de rambursare a mijloacelor bănești constatate ca plătite în plus (inclusiv a sumelor transferate în mod eronat la componentele BPN, a taxei de stat și a amenzilor contravenționale/penale) sau a celor care, conform legislației fiscale, urmează a fi restituite la contul contribuabilului.

 

Elaborarea modificărilor a fost inițiată în contextul punerii în aplicare a noilor prevederi ale Legii nr. 213/2023. Amintim, la 16 iunie 2025 au intrat în vigoare unele reglementări aprobate prin Legea nr. 94/2025,   în Legea taxei de stat fiind inclus un nou obiect – examinarea contestațiilor în cadrul procedurilor de achiziții publice. Scopul acesteia este diminuarea numărului contestațiilor nefondate.

 

Cuantumul taxei constituie 0,5% din valoarea estimată a contractului de achiziție, însă nu mai mult de 50 mii lei. Potrivit reglementărilor (completarea cu lit. d) a art. 7 alin. (1) din Legea nr.213/2023), taxa de stat achitată de operatorul economic urmează a fi restituită în cazul în care contestația a fost admisă parțial și/sau integral.

 

Recomandăm să citiți și: Perioada de solicitare a restituirii taxei de stat va fi extinsă.