Auditul va asigura evaluarea performanței financiare a întreprinderilor de stat
19.09.2025

Raportul auditorului trebuie să conțină suplimentar constatări, concluzii și recomandări cu privire la aspectele semnificative ale activității entității, stabilește Hotărârea Guvernului nr. 612/2025, prin care au fost aprobare modificări și completări la Regulamentul cu privire la modul de selectare a entităților de audit şi termenii de referință pentru auditarea situațiilor financiare individuale ale întreprinderilor de stat/municipale şi entităților de audit în care cota statului depășește 50% din capitalul social.

 

Actul normativ a fost publicat în MO din 18 septembrie 2025 și a intrat în vigoare. Scopul modificărilor este eficientizarea administrării corporative a întreprinderilor de stat și a celor cu capital majoritar de stat.

 

Noile reglementări stabilesc:

  • desfășurarea repetată a concursului de selectare a entităților pentru  auditarea situațiilor financiare individuale a întreprinderilor de stat o singură dată, chiar dacă la concurs  participă mai puţin de 3 entităţi de audit;
  • indicarea în structura ofertei de participare la concurs:
    • a litigiilor în derulare și a reclamațiilor aferente recuperării prejudiciului material cauzat entităților auditate din ultimii 2 ani;
    •  lipsa sancțiunilor aplicate urmare a controlului extern al calității în ultimii 2 ani;
  • obligarea societății de audit să prezinte raportul suplimentar comitetului de audit (conform art. 46 din Legea nr. 271/2017) etc.

 

Modificările aprobate vor spori calitatea rapoartelor de audit, fiind emise concluzii specifice (în funcție de domeniul de activitate) pentru fiecare întreprindere auditată, asigurând evaluarea performanței financiare a entităților de stat.