Codul muncii: altă durată a concediilor și dreptul la absența motivată
10.11.2026

Condițiile de acordare angajaților a diferitor tipuri de concedii, reglementate de Codul muncii (CM), ar putea fi modificate. Acestea sunt expuse în proiectul de lege ce prevede intervenții majore în respectivul Cod, propus pentru consultări publice de Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

 

Potrivit proiectului, sunt prevăzute următoarele intervenții:

  • dreptul la concediul neplătit pentru îngrijirea unui membru al familiei poate fi acordat indiferent de faptul dacă acesta locuiește sau nu împreună cu salariatul (termenul de 5 zile lucrătoare de concediu neplătit într-un an calendaristic, precum și eliberarea certificatului medical ce confirmă necesitatea unei asemenea îngrijiri sau sprijin rămâne în vigoare). Acordarea acestuia nu va fi condiționată de acordul angajatorului, de vechimea în muncă sau de stagiul de cotizare a angajatului și va putea fi utilizat integral sau în fracțiuni de cel puțin o zi lucrătoare. Concediul neplătit nu se deduce din concediul de odihnă anual și nu limitează dreptul la alte tipuri de concedii prevăzute de CM. Totodată, va fi prevăzută procedura de  informare a angajatorulului în cazuri de urgență;

 

  • este propusă completarea CM cu reglementări ce legiferează dreptul de absență de la locul de muncă în situații de urgență familială (cel mult o zi lucrătoare pentru fiecare caz, însă nu mai mult de 3 zile lucrătoare pe an). Pentru aceasta nu este necesară aprobarea prealabilă a angajatorului, iar absența motivată (boală sau de accident care face indispensabilă prezența imediată a salariatului) nu se va deduce din concediul de odihnă anual;

 

  • art. 126 din CM, care reglementează concediul suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului în vârstă de la 3 la 4 ani, va fi abrogat. Concediile acordate până la punerea în aplicare a noilor prevederi se vor menține. Suspendarea contractului individual de muncă pentru îngrijirea copilului se raportează la concediile acordate  salariaților care  au adoptat copii sau i-au luat în plasament în serviciul de tutelă/ curatelă și celor parțial plătite pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani;

 

  • perioada concediului paternal va fi extinsă de la 15 zile calendatistice la 15 zile lucrătoare. Dreptul la acest concediu se acordă indiferent de starea civilă sau statutul familial al salariatului și nu este condiționat de vechimea în muncă sau de durata stagiului de cotizare;

 

  • angajatorul va menține raportul de muncă pe întreaga perioadă a concediilor oferite sau a absenței, inclusiv atunci când contractul individual de muncă este suspendat în condițiile prevăzute de CM și legislația de asigurări sociale (inclusiv regimul salariului,  indemnizațiilor,  vechimii în muncă, stagiul de cotizare);

 

  • revizuirea condițiilor aplicării programului de muncă flexibil și de revenire la forma inițială de organizare a muncii. Totodată,  refuzul neîntemeiat al angajatorului de a asigura revenirea salariatului la forma inițială de organizare a muncii la expirarea perioadei convenite sau încălcarea garanțiilor de revenire la locul de muncă după concediile sau absența va fi inclus în lista încălcărilor legislației muncii, stabilite în art. 55 din Codul contravențional, faptele fiind sancționate  cu amendă de la 30 la 60 UC aplicată persoanei fizice,  de la 70 la 120 UC pentru persoana cu funcţie de răspundere și  150-240 UC - persoanei juridice.

 

 Potrivit proiectului, noile reglementări vor fi puse în aplicare la expirarea a 6 luni din data publicării acestora în MO.